De oermens in ons vraagt om voeding

Genen zorgen voor de opslag van genetisch materiaal, de blauwdruk. 

Evolutionair gezien zijn genen erg stabiel. Ze passen zich maar langzaam aan. Dit betekent dat wij nog steeds leven met genetische informatie van 40.000 jaar geleden. Onze genen leven nog in de oertijd en zijn dus nog steeds ingesteld op het eten van natuurlijk voedsel. 40.000 jaar geleden kon de mens zich alleen maar voeden met dat wat in de natuur voorhanden was. Bovendien had je geen koelkast en geen supermarkt, je moest op pad en voedsel zoeken. Je bewoog nuchter. Soms vond je iets, soms niet, soms lag het vlak in de buurt, soms moest je langere tijd achter voedsel aan. Je ging zuinig om met je reservevoorraden want het kon wel even duren voor je iets vond. Je verbrandde vet om het systeem te kunnen voorzien van energie. Vond je meer dan direct noodzakelijk dan sloeg je het overtollige op als vetweefsel. 

Tegenwoordig is er overal en altijd eten voorhanden. Bovendien hoef je niet ver te lopen om het te vinden. De hoge (en voortdurende) glucose inname dwingt je over te gaan op een glucose verbranding. Het systeem is nog steeds ingesteld op ‘zuinig-aan’ en slaat al het overtollige op als vetweefsel. De reservevoorraden worden echter nooit aangebroken..... De mens is perfect gemaakt voor het eten wat hij zou moeten eten. 40.000 jaar geleden vond je alleen natuurlijke en onbewerkte voedingsmiddelen: wild, gevogelte, vis, insecten, eieren, noten, zaden, paddenstoelen, bladeren, bloemknoppen, knollen, wortels en vruchten. Moedermelk gaf je aan je eigen nageslacht (en dat deden de beesten ook). Graszaad leverde onvoldoende op dus dat liet je staan. Nu vind je: suiker, cola, drop, chips, melk, graan, pizza’s, geur- kleur- en smaakstoffen, aspartaam, drinkontbijtjes, energiedrankjes en light producten. Je komt vulstoffen, bestrijdingsmiddelen, weekmakers en gifstoffen tegen. De fabriek doet het werk, er wordt geëmulgeerd, gehydrogeniseerd, geknutseld en voorverpakt. Met de introductie van een ‘westers voedingspatroon’ (feitelijk met de introductie van steeds meer ‘gemaksvoedsel’ en ‘designer foods’) zijn ook beschavingsziekten geïntroduceerd. Bij (nu nog steeds levende) jager- verzamelaars komen deze ziektebeelden niet voor, dat geeft toch te denken. En het klopt, we leven langer dan een jager-verzamelaar (dit heeft met de hoeveelheid voedsel te maken; we kennen geen schaarste) maar we leven helaas ook langer in ongezondheid..... 

Gezonde voeding, algemene adviezen

Voedingsmiddelen bestaan uit voedingsstoffen. Hierbij kunnen we een onderscheid maken in macronutriënten en micronutriënten. Eiwitten, vetten, koolhydraten en water zijn macronutriënten. Zij zijn energie en/of bouwstoffen leveranciers. Kenmerk is dat het lichaam deze stoffen in grotere hoeveelheden nodig heeft. Water en groente- en fruit vezels leveren geen energie maar vallen even goed onder de macronutriënten.

Vitaminen, mineralen, sporenelementen en plantenstoffen (fytonutriënten) zijn micronutriënten. Het lichaam heeft er maar weinig van nodig maar ze zijn wel essentieel voor ons functioneren. Zonder de micronutriënten kunnen de macronutriënten niet goed worden omgezet. Iedere voedingsstof moet in de juiste hoeveelheid worden aangeboden en er moet een goede balans zijn tussen macro- en micronutriënten. Zorg voor voldoende vocht Water is een essentiële voedingsstof voor het lichaam. Het omspoelt de cellen en is als het ware het “aquarium” waar alles in gebeurt. Het dient als transportmiddel van voedingsstoffen en stofwisselingsproducten. Het is nodig voor de citroenzuurcyclus (energie-aanmaak). Het regelt de lichaamstemperatuur en speelt bovendien een rol bij de soepelheid van het lichaam. Een volwassene heeft per dag 2 - 3 liter vocht mét mineralen nodig. 1 liter water met 1/4 - 1/2 tl ongeraffineerd zeezout geeft de meest ideale verdunning; het bevat een breed spectrum aan mineralen. Besef dat gewoon keukenzout (NaCl) ontdaan is van alle essentiële mineralen waardoor het bloeddrukverhogend werkt. Kruidenthee of verdund groentesap zijn redelijke alternatieven. Gewone koffie en zwarte thee werken vochtafdrijvend, warm weer en sport vragen meer vocht.